na styling-ruimte zichtbaar-sfeer

Hoe je huis er uit ziet, heeft invloed op het koopgedrag

Annelies

Vastgoedstyling

30 mei, 2015

Tja dat klinkt logisch, maar het is ook echt zo. Hoe een huis er uitziet, heeft invloed op de bereidwilligheid van een kijker om te kopen. Of niet dus. Welke elementen zorgen dat een kijker liever zo snel mogelijk naar buiten rent? En welke elementen maken dat een kijker een potentiële koper wordt?

 

Bedenk maar eens: in een huis met een aangename sfeer, wil je langer blijven. Een huis dat goed aanvoelt, nodigt kopers dus eerder uit om een bod te doen. Want ze willen NOG langer blijven! De bereidwilligheid van een koper om een bod te doen op jouw huis hangt dus samen met de beleving van jouw huis. Hoe beïnvloed je die beleving? Door de zintuigen van de koper positief te prikkelen.

 

Ruiken:

Ieder huis ruikt anders. Soms overheerst de geur van bijvoorbeeld  harige huisgenoten of  een niet goed werkende afvoerputjes. Dat is niet alleen vervelend; een kijker ruikt dat meteen en ervaart dat niet als positief. Maar ook een luchtverfrisser valt direct op. Los eventuele problemen met afvoeren dus op. Verwijder tijdelijk alle dieren en hun benodigdheden. Verlucht dus je huis natuurlijk voor er kijkers komen. Als je je huis wilt verkopen moet je huis eigenlijk zo neutraal mogelijk ruiken. Een frisse bos bloemen en versgezette koffie doen het altijd goed!

 

Zien:

Een kijker interpreteert een schoon en opgeruimd interieur als weerspiegeling van een goede staat van onderhoud. En een kijker is nu eenmaal eerder geneigd een bod uit te brengen op een huis waar goed voor gezorgd is. Want dat geeft meer zekerheid over wat hij precies koopt.

Als de sfeer in jouw huis daarbij ook nog eens warm en aangenaam is, dan voelt de kijker zich makkelijk thuis en zal hij ook sneller geneigd zijn een bod te doen.

Een inrichting die neutraal is, maakt het de koper bovendien makkelijker om de mogelijkheden van jouw huis te zien. Je valt hem tenslotte niet lastig met jouw persoonlijke voorkeuren, verzamelingen en smaak.

 

Voelen: 

Je huis moet dus schoon en opgeruimd zijn. Maar sla niet door. In een té opgeruimd huis voelt een kijker zich niet op zijn gemak. Hij is bang iets vies te maken of om te stoten.

Daarnaast moet de temperatuur in je huis wel aangenaam zijn. Niemand voelt zich thuis in een kil huis. Een kijker wil zo snel mogelijk weg, weer de warmte in. Verwarm je huis dus, ook als het leeg staat!

Het kleurgebruik in je huis heeft ook invloed op de beleving van je huis. Een huis met veel koude kleuren (wit, blauw) voelt ook kouder aan. Dat is niet aangenaam. Je zult de verwarming dus in graadje hoger moeten zetten, als je een huis wilt verkopen waar met koude kleuren in het interieur is gewerkt.

 

Horen:

Het laatste zintuig dat je positief wilt beïnvloeden is het geluid. Trakteer bezoekers dus op een aangename achtergrond muziek. Zet geen uitgesproken muziek op, zoals zwaar klassiek of hard rock. Een populaire radiozender liefst met zo min mogelijk reclame voldoet prima. De ligging van je huis bepaalt natuurlijk ook de aanwezigheid van omgevingsgeluiden. Niet iedereen vindt dezelfde geluiden storend. Maar een spoorweg of de snelweg direct langs je achtertuin is over het algemeen geen pluspunt.  Verdoezel dit niet door de tv of radio keihard aan te zetten. Blijf altijd eerlijk.

 

Frisse wind!

Laat dus (letterlijk en figuurlijk) een frisse wind door je huis waaien en schakel een vastgoedstylist in om je huis verkoopklaar te maken. Een stylist zorgt dat alle bovenstaande elementen kloppen.

Gerelateerde Artikels